Hvordan unngår du at kunden blir et økonomisk problem
Ingen vil selge til kunder som ikke betaler – eller kunder dere alltid må bruke mye tid og penger for å få betalt. Likevel opplever de fleste akkurat dette.
Og konsekvensene kan bli store for egen virksomhet. Det kan gi likviditetsskvis slik at dere selv ikke kan betale egne regninger, og at dere selv får betalingsanmerkning - eller i verste fall at egen bedrift går konkurs.Spesielt små bedrifter er sårbare for manglende innbetalinger. Det er mange grunner til at en kunde slutter å betale. Men ofte kan problemene fanges opp tidlig og håndteres – gjennom overvåking av kundenes kredittverdighet og risiko.
Det er tre grunner til at stadig flere kredittovervåker sine kunder:
- Fange opp tidlige signaler om viktige endringer
- Avdekke risiko og betalingsvilkår
- Mer effektiv salgs- og kundehåndtering
Hvorfor kredittsjekke og overvåke egne kunder:
- Kontrollere og verifisere at dere fakturerer rett selskap og person
- Sjekke risikonivået på kunden, inkludert ratingen og eventuelle betalingsanmerkninger. Er kunden i «faresonen»?
- Tilpasse betalingsvilkårene og kredittiden til risikonivået på kunden
- Gjøre endringer i betalingsvilkårene når risikonivået endres – unngå tap på kreditt
- Fokuser på kundene som betaler – uten problemstillinger. Det er dyrt å jage innbetalinger. Unngå å bruke tid og penger på feil kunder
- Effektivisere kundebehandlingen via integrert kredittsjekk via web - for hele organisasjonen
- Overvåke egen bedrift for å oppdage raskt eventuelle bedrageriforsøk.
Få en gratis kredittsjekk av valgfri bedrift